Poslanici a.s. dolazili su da ljude podrže u njihovim osjećanjima. Jer naše fizičko tijelo uvijek se postavlja ispred i sprečava pa govori: “Moram jesti, moram piti, moram uživati”. Kad to nefsanska strana blokira na taj način ona zatvara vašu duhovnost i vi ste uglavnom zadovoljni željama svog fizičkog tijela. I mislite kad ste zadovoljili fizičke želje da je tada sve u redu. Iz tog razloga Uzvišeni Allah ljudima naređuje post. Zato što će vaše fizičko tijelo bez hrane i pića biti slabo a vaše duhovno tijelo će postom dobiti puno više snage kad započne jedna vrsta borbe između vašeg fizičkog i duhovnog tijela. Ako težite da budete od najhrabrijih osoba onda morate održavati ovu ravnotežu svojih fizičkih želja i duhovnih želja. Stoga se svi duhovni učitelji, duhovni lideri, trude da naprave ravnotežu kroz stvarno biće njihovih sljedbenika. Stvarno biće nije samo duhovno ili samo fizičko, ne! Stvarno biće je mješavina to dvoje i ono daje osobnost.
Kao u slučaju vode koja se sastoji iz dva atoma vodonika i jednog atoma kiseonika. Ali ako se pogleda to je u stvari voda. Ne možete u njoj vidjeti vodonik ili kiseonik. Da ostavite sam vodonik i sam kiseonik to ne bi bila prava osobnost vode. Čak i da su dva atoma vodonika ovdje i jedan atom kiseonika tamo, ako se ne spoje i ne daju novu formulu ne mogu postati nešto drugo nego voda. Kad se postigne takva ravnoteža između vodonika i kiseonika nastaje spoj novih osobina, nova osobnost. Oni više nisu vodonik i kiseonik. Ne možete odvojiti i reći – ovo je vodonik a ovo kiseonik. Svevišnji Allah kaže: “Ja sam za sve dao ravnotežu. Za svako biće koje postoji odredio sam ravnotežu”. Kroz tu ravnotežu pokazuje se njihova osobnost. Da se uzmu tri atoma vodonika i tri kiseonika i pomiješaju, to onda ne bi bila voda. Da se uzmu dva atoma vodonika i dva kiseonika, to opet nije osobnost vode. To je neka druga osobnost. Dobilo bi se H2O2 a to je druga osobnost. Za sve postoji ravnoteža. Allah dž.š. rekao je “Za sve sam uspostavio ravnotežu”. Ništa što postoji ne možete naći da je bez ravnoteže. Zato je tako puno filozofa koji se pokoravaju i kažu da postoji Jedan Koji uređuje ravnotežu za sve što je stvoreno. Ne mogu biti dva. Ravnoteža je za sve. I svjetovi su u ravnoteži. U svemu ćete je naći.
Savremeni ljudi izumili su puno otrova kako bi se uništilo toliko stvorenja, ne samo ljudskih bića. Kažu da su to štetne stvari. Mi ih moramo ukloniti. Sjećam se kad smo mi bili mali prije 50, 60 ili 70 godina. Tad je bilo puno vrsta stvorenja, a sad su njihove generacije nestale. A ljudi koji su dostigli savršeno razumijevanje, kažu da je opasna rabota to narušavanje sklada među stvorenjima na ovom svijetu. Jer Gospodar Nebesa stvorio je sve da bude jedno s drugim u ravnoteži. Pogledajte kako jedan mrav žuri, i drugi mrav isto tako žuri svojim putem ali među njima mora postojati ravnoteža. Nekad ne može biti bliže a nekad ne može biti dalje od tog odstojanja. To je tako precizna ravnoteža koju naš razum ne može pojmiti. Ne može.
Između vašeg fizičkog tijela i duhovnog tijela mora postojati balans. Kroz taj balans pojaviće se vasa ličnost, vaša osobnost. Dakle, vaša ličnost nije samo materijalno tijelo ili samo duhovno tijelo, nego kad se ona sjedine pojavljuje se ono što je Stvoritelj Allah dž.š. dao – vaša prava osobnost kao čovjeka ili žene. Ovo je vrlo važna stvar, vrlo važna. A kao halifama svoga Gospodara Allaha dž.š. data vam je snaga volje, da koristite snagu volje uz pomoć balansa. Da načinite jednaku ravnotežu izmedju vašeg fizičkog i vašeg duhovnog tijela. Ako možete održavati tu ravnotežu postići ćete savršenu ličnost. Sa tom ličnošću ponijeće vas do Njegove Božanske službe, da budete od Njegovih dž.š. robova. A ako ne možete, onda nećete doći do toga da budete Njegov rob. Treba ljude o ovome podučiti, kako da budu u stanju održavati ravnotežu fizičkog i duhovnog tijela, što je s Nebesa dolazilo poslanicima a.s. Zato su učenja poslnika a.s. usmjeravala ljude ka savršenstvu. Koliko budete mogli držati do tih učenja, toliko možete doći do Nebeskog savršenstva da postanete rob u Njegovoj dž.š. Nebeskoj službi. Ako ne, izgubićete svoju stvarnu osobnost i propasti. Ovaj sohbet je u tu svrhu. Sohbet da vas poduči kako možete održati tu ravnotežu pored svoga ega. Jer vam ego nikad nije sretan što će se podvrgnuti disciplini. On traži da bude broj jedan i nikad ne prihvata nekog drugog pored sebe. Nikad ne prihvata vaše duhovno tijelo, govoreći: “Otjerajte ovog glupog, ja sam onaj koji je prvi”.
Ova metoda je drugačija s ciljem da se održi balans između duhovnog i fizičkog tijela kroz Šerijat. Svete naredbe su drugačije kad se praktikuju, ali za njihov pravi cilj one su u suštini iste. Na primjer, neki mogu doći na hadždž sa istoka, neki sa zapada, neki dolaze sa sjevera, neki sa juga. Neki od njih mogu doći avionom, neki dolaze brodom, neki autima, neki na devama. Ali njihova glavna svrha i cilj je jedinstven – hadždž. Tako se i Šerijat prema uslovima života izmijeni, bude drugačiji i takođe kroz posljednji Šerijat praktikuje se na različite načine zavisno od potreba kako da se praktikuje. Okolnosti se mijenjaju. Zato se najistaknutiji nakšibendijski red razlikuje od svih drugih i mi ne prigovaramo nijednom drugom tarikatu. Jer i oni takođe pripremaju ljude, postavljajući ravnotežu prema njihovim mogućnostima i sposobnostima. Nekad je to u pisanom obliku a nekad se obraćaju preko električnih instrumenata, kazu 100 Volti ili 200 Volti, ako podese manje ili previše, sve može pregoriti.
Tako islam donosi savršenstvo čitavim narodima, cijelom čovječanstvu, da bi im pružio ravnotežu između njihovog fizičkog i duhovnog tijela i pokazao njihovu stvarnu osobnost u Nebeskoj Sveprisutnosti. Zato je Šah Nakšibend, k.s. svaki put rekao da su njegovi sohbeti obavezan i glavni stub tarikata, jer ako ih napustite ne možete postići tu ravnotežu između duhovnog tijela i nefsanske strane. Da biste došli do svoje savršene osobnosti, morate čuti, biti prisutni, morate čuti i slušati, morate to održati. Jeste li razumjeli? Bi hurmetil-Habib, bi hurmetil-Fatiha!