Ebu Hurejre r.a. prenosi kako je Poslanik s.a.v.s. rekao: “Tri su znaka za dvoličnjaka: kad govori, on laže: kad obeća nešto i vi dođete na dan kad je obećao, on kaže – ne mogu to uraditi danas, dođi drugi dan: kad mu povjerite amanet, iznevjeri vas, pa cak i da on posti, čak i da klanja, čak i da govori – Ja sam musliman” (Buhari, Muslim).

 

Obratimo pažnju kako je Poslanik s.a.v.s. rekao za tiranskog vladara – ‘inde sultan – to je jednina, znači nije rekao da je puno vladara. Danas ima i previše vladara širom svijeta. Rekao je u jednini a ko je najtiranskiji vladar kojeg možete i zamisliti? Nisu to ljudi okolo vas, nego je to vaš vlastiti nefs unutar vas. To je ‘tiranski vladar’ koji vama komanduje i naređuje. Ne možete stati nasuprot njemu, pa ga zato morate potiskivati i činiti najbolji džihad, ‘efdalul-džihad’, stavljajući taj nefs u njegove osnovne granice.

 

Ko spozna svoj nefs spoznao je Gospodara. Kad ubijete svoj ego ubijajući tog vladara koji vam naređuje, tada ćete biti sa svojim Gospodarom i stalno imati vizije. Zbog ovoga je Poslanik s.a.v.s. rekao ashabima r.a.: “Sad idemo iz malog džihada u veliki džihad”. Mali džihad je borba protiv neprijatelja ali postati šehid nije toliko vrijedno koliko je vrijedan džihad protiv samoga sebe. Ashabi r.a. su upitali: “Pa šta je veliki džihad kad smo već bili u ratu?” Poslanik s.a.v.s. odgovori im: “Biti protiv svoga vlastitog nefsa”.

 

Jednom je Poslanik s.a.v.s. rekao: “Ja sam svog šejtana uzjahao i ja njega kontrolišem”. Evlije su naslijedile takvu snagu od Poslanika s.a.v.s. ali naš šejtan nas još uvijek kontroliše i zato je rečeno da je govoriti istinu pred tiraninom jako važno jer tad ste načinili prvi korak u istikamet (postojanost i ustrajnost), koji ima deset koraka.

 

Neću ih sad pojašnjavati ali postoji deset koraka naviše da se dostigne pravi istikamet, Sirat el-Mustekim. Jedan od njih je muhaseba (samokritičnost), drugi je tevba (pokajanje), sljedeći je tefekkur (meditacija), zatim tezekkur (stalno razmišljanje), pa onda hubbud-dunja (oslobađanje od ljubavi prema dunjaluku) i tako dalje. Nećemo ići u detalje ali glavnih loših karakteristika zbog kojih imamo i sve ostale loše osobine ima sedamnaest, uključujući ljubomoru i bijes.

 

Šta onda trebamo raditi? Kao sto je Sejjidina Ali r.a. rekao u svom čuvenom citatu: “Trebate slijediti četiri principa i ako ih budete slijedili, uspjećete. Prvi od njih je šutnja “es-samt”. Kad budete suočeni sa bilo čime što se događa oko vas, šutite!

 

Drugi princip je “es-sima'a”, da slušate šta ljudi govore, jer čim otvorite usta zapadate u greške. Bolje je šutjeti gdje god da ste, čak i kad idete u banku po dokumente, ako slučajno kažete nešto pogrešno neće vam vjerovati. Isto tako je u biznisu i u svim aspektima ovoga života, zato šutite i zatvorite svoja usta rajfešlusom! Slušajte šta se govori, kao u ajetu: “Zaista sluh, vid i srce, sve će to biti odgovorno za ono što slijedi” (El-Isra, 36. ajet). Za vaše slušanje, vaše gledanje i za ono što je u vašem srcu i u vašim mislima, bićete pitani na Sudnjem danu.

 

Radi toga je Poslanik s.a.v.s. rekao: “Za razmišljanje i preispitivanje sebe sat vremena, bićete nagrađeni više nego za godinu dana ibadeta”, a u drugom hadisu to je izjednačeno sa “sedamdeset godina ibadeta”. Zato trebamo biti tihi i slušati.

 

Treći princip je gledanje: dakle prvo je da šutite, zatim je slušanje. ‘Ilmul-jekin je slušanje. ‘Ajnul-jekin je gledanje. Hakkul-jekin je kretanje, znači četvrti dio je “el-hareka”, početi se kretati i pritom zauzeti pravilan smjer.

 

Nakon što ste šutjeli, slušali ste, zatim ste posmatrali a onda ste se pokrenuli. Molimo Allaha da nas pokreće u ispravnom smjeru. Neka nam Allah Svemogući oprosti. Estagfirullah el-Azim.

 

 

El-Fatiha.